تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

حسین جابری انصاری کیست؟| از مدیرعامل جدید ایرنا چه می‌دانیم؟

حسین جابری انصاری از چهره‌های مشهور دیپلماتیک کشور، طی حکمی از سوی سیدعباس صالحی به عنوان مدیرعامل خبرگزاری ایرنا منصوب شد.

حسین جابری انصاری کیست؟| از مدیرعامل جدید ایرنا چه می‌دانیم؟

رویداد۲۴| روح انگیز درّی: عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم، حسین جابری انصاری را به عنوان مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت -ایرنا- منصوب کرد.

مراسم تکریم علی نادری مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی و معارفه حسین جابری انصاری مدیرعامل جدید ایرنا از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه، اول مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

سوابق شغلی جابری انصاری

جابری انصاری بر اساس حوزه فعالیت و پیشینه حرفه‌ای خود تا کنون به عنوان چهره فعالی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی شناخته می‌شد. او دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و متولد ۱۳۴۸ است که کار خود را سه دهه پیش در میز فلسطین وزارت امورخارجه آغاز کرد.

مشاور معاونت عربی و آفریقایی، مدیر کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، معاون عربی و آفریقایی، مشاور ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه از جمله مسئولیت‌های او در این سال‌ها بوده است.

به تازگی نیز کتابی از او با عنوان «اخگر به گریبان» روانه بازار شده که ترجمه خاطرات منیر شفیق، اندیشمند و استراتژیست فلسطینی است. البته او بارها چه عنوان معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و چه به عنوان کارشناس دیپلماتیک درباره مسائل مربوط به فلسطین صحبت کرده است. از جمله مهم‌ترین مواضع وی می‌توان به تاثیرات جنگ غزه و اسرائیل بر سیاست خارجی ایران اشاره کرد. وی معتقد است که «نقش تحولات اخیر در غزه را باید تعادل بخشی به قدرت سخت و نرم ایران دانست و این مساله باعث شد کشورهای دیگر دریابند که ایران یک بازیگر حذف‌ناشدنی است و باید با آن به توافق برسند.»

مسئولیت‌های او طی سه دهه گذشته به شرح زیر است

کارشناس مسئول میز فلسطین ۱۳۷۶–۱۳۷۳

کارشناس سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه ۱۳۸۱–۱۳۷۷

معاون ویژه امور فلسطین اداره خاورمیانه۱۳۸۲–۱۳۸۱

مشاور معاونت عربی و آفریقایی ۱۳۸۳–۱۳۸۲

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی و سفیر غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در چاد ۱۳۸۸–۱۳۸۴

کارشناس ارشد معاونت عربی و آفریقایی ۱۳۹۰–۱۳۸۸

رئیس گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی ۱۳۹۲ –۱۳۹۰

مشاور معاونت عربی و آفریقایی۱۳۹۳–۱۳۹۲

مدیر کل خاورمیانه عربی و شمال آفریقا ۱۳۹۴–۱۳۹۳

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای ۱۳۹۵–۱۳۹۴

معاون عربی و آفریقایی ۱۳۹۶–۱۳۹۵

مشاور ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی ۱۳۹۸–۱۳۹۶

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان ۱۳۹۹–۱۳۹۸

درباره تاریخچه خبرگزاری ایرنا و مدیران آن

حسین جابری انصاری کیست؟| از مدیرعامل جدید ایرنا چه می‌دانیم؟

اداره ‌ای به نام آژانس پارس در ۱۳۱۳ خورشیدی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا اخبار کشور را گردآوری و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر این ۲ نشریه صبح و عصر به زبان‌های فارسی و فرانسه برای مسوولان و خبرگزاری‌های خارجی و روزنامه‌ها منتشر و ارسال می‌کرد و با خبرگزاری‌های فرانسه، رویتر، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس و آناتولی قرارداد خبری داشت.

آژانس پارس از ۱۳۳۲ خورشیدی اخبار خبرگزاری‌ها و رادیو تلویزیون‌ها و مطبوعات را به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر می‌کرد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۶۰ خورشیدی نام این خبرگزاری به خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) تغییر داده شد تا دوره‌ای تازه را شروع کند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و اولین نهاد حرفه‌ای گردآوری و انتشار خبر و عکس و تولید محصولات رسانه‌ای-خبری در تاریخ ایران است. پس از پیروزی انقلاب، این خبرگزاری در راستای اهداف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به بازتعریف رسالت خبری خود پرداخت و برپایه اهدافی چون انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و مخابره مسائل ایران و جهان به‌ ویژه کشورهای اسلامی فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.

محمدرضا شریف، سید کمال خرازی، حسین نصیری، فریدون وردی‌نژاد، عبدالله ناصری طاهری، احمد خادم‌المله، سیدجلال فیاضی، محمد جعفر بهداد، علی اکبر جوانفکر، مجید امیدی شهرکی، محمد خدادی، سیدضیا هاشمی، محمدرضا نوروزپور و علی نادری از جمله مدیران عامل ایرنا در چهاردهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده‌اند و حسین جابری انصاری پانزدهمین مدیرعامل این رسانه محسوب می‌شود.

برچسب ها: دولت چهاردهم
نظرات شما